 |
Publikationen |
2006 |
Brunstein, A.(2006). Constructing racing cars: Reducing problem complexity for the fastest car ever seen. Proceedings of the XXVIII Annual Conference of the Cognitive Science Society, (p. 2452). Mahwah, NJ: Erlbaum. |
Brunstein, A., & Krems, J. F. (2006). Transfer. In: J. Funke und P. Frensch (Hrsg.), Handwoerterbuch Allgemeine Psychologie: Kognition,267-274. Goettingen: Hogrefe. |
Naumann, A., Brunstein, A., & Krems, J. F. (in press). DEWEX: A system for designing and conducting Web-based experiments. Behavior Research Methods, 38/4. |
Brunstein, A., & Larranaga, M.P. (2006). Gender, language, and the goblin of fire. Proceedings of the 7th International Conference on Cognitive Modeling (ICCM), 355-356. Trieste, Italy: Edizioni Goliardiche. |
2005 |
Brunstein, A. & Krems, J. F. (2005). Einfluss des Bearbeitungsziels auf die Strategiewahl beim hypertextgestützten Lernen. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 19, 39-48. |
Brunstein, A., & Larranaga, M.P. (2005). Charlie Weasley: She or he? Proceedings of the XXVII Annual Conference of the Cognitive Science Society, 2005, 2453. Mahwah, NJ: Erlbaum. |
Brunstein, A., Naumann, A., & Krems, J. F. (2005). The Chemnitz LogAnalyzer: A tool for analyzing data from hypertext navigation experiments. Behavior Research Methods, 37, 232-239. |
Naumann, A., Brunstein, A., Waniek, J., & Krems, J. F. (2005). Designing educational hypertext: Recommendations for text composition and navigation aids. In: A. Schuetz, S. Habscheid, W. Holly, J. Krems, and G. Voss (Eds.), Neue Medien im Alltag: Befunde aus den Bereichen Arbeit, Lernen und Freizeit (S. 173-188). Lengerich: Pabst Science Publishers. |
2004 |
Brunstein, A., & Mühl, K. (2004). Problemorientiertes Lernen - Von der Theorie in die Praxis. Wirtschaftspsychologie, 1/2004, 15-22. |
Brunstein, A. & Krems, J. (2004) Helps and Hints for Learning with Web Based Learning Systems: The Role of Instructions. In: J.C. Lester, R.M. Vicari, & F. Paraguacu (Eds.), Intelligent Tutoring Systems, pp. 794-796. Heidelberg: Springer. |
Brunstein, A., Naumann, A. & Krems, J.F. (2004). Processing educational hypertext: Support by orientational and navigational aids. In: L. Cantoni & C. McLoughlin (eds.), ED-MEDIA 2004. World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia, & Telecommunications. Proceedings, pp. 3828-3835. Norfolk, VA: AACE. |
2003 |
Brunstein, A., & Krems, J.F. (2003). Goal specifity and learning from educational hypertext. WWW2003 Conference Proceedings: Alternate Paper Tracks, pp. 133-137. Budapest, Hungary: Amulett'98 Kft. Abstract |
Brunstein, A., Waniek, J., Naumann, A., & Krems, J.F. (2003). Wenn der Weg das Ziel bestimmt - Lernen mit Hypertext. Wirtschaftspsychologie, 5, 225-226. |
Naumann, A., Waniek, J., Brunstein, A. & Krems, J.F. (2003). Text comprehension processes and hypertext design. In D. Harris, V. Duffy, M. Smith, & C. Stephanidis (Eds.), Human-Centred Computing: Cognitive, Social and Ergonomic Aspects. Volume 3 of the Proceedings of HCI International 2003, pp. 1303-1307. Mahwah, NJ: Erlbaum. |
Naumann, A., Waniek, J., Brunstein, A., & Krems, J.F. (2003). Wissenserwerb aus WWW-basierten Informationsbeständen. In E. Keitel, K. Boenhnke, & K. Wenz (Hrsg.), Neue Medien im Alltag: Nutzung, Vernetzung, Interaktion (S. 71-96). Lengerich: Pabst Science Publishers. |
Waniek, J., Brunstein, A., Naumann, A., & Krems, J. (2003). Interaction of text structure representation and situation model in hypertext reading. Swiss Journal of Psychology, 62, 103-111. |
Waniek, J., Brunstein, A., & Naumann, A. (2003). Why should we use eye tracking for hypertext design? MMI-interaktiv Journal, 6. Sonderheft: Blickbewegung. |
2002 |
Brunstein, A., Waniek, J., Naumann, A., & Krems, J. (2002). Learning grammar with adaptive hypertexts: Reading or searching? In P. De Bra, P. Brusilovsky, & R. Conejo (Eds.), Adaptive Hypermedia and adaptive Web-based systems, pp.372-375. Berlin: Springer |
2001 |
Brunstein, A. (2001).Zum
Einfluss der visuellen Oberfläche auf bildhafte Analogien.
Dissertation, Universität Hamburg. |
1997 |
Nachtigall, A. (1997). Räumliche Repräsentationen und Textverstehen am Beispiel der Fokusveränderung. Unveröffentlichte Diplomarbeit, Universität Hamburg. |
Vorträge |
2006 |
Brunstein, A.: Constructing racing cars: Reducing problem complexity for the fastest car ever seen. 28th Annual Conference of the Cognitive Science Society in Vancouver, BC, 26. - 29. 07. 2006. (Poster) |
Brunstein, A.: How ACT-R learns its ABCs. Annual Meeting of the AvHAA in USA, in Columbus, OH, 01. - 04. 06. 2006. (Poster) |
Brunstein, A.: Learning algebra by exploration. 13th ACT-R Annual Workshop in Pittsburgh, PA, 21. - 23. 07. 2006. (Vortrag) |
Brunstein, A., & Larranaga, M.P.: Gender, language, and the goblin of fire. 7th International Conference on Cognitive Modeling (ICCM) in Trieste, Italilien, 05. - 08. 04. 2006. |
2005 |
Brunstein, A., Krems, J.F.: Charlie Weasley: He or she? - On the relationship between language and mind. 47.
Tagung experimentell arbeitender Psychologen in Regensburg, 04. - 06. 04. 2005. (Poster) |
Brunstein, A., & Larranaga, M. P.: Is it a boy or a girl? 12th ACT-R Annual Workshop in Trieste, Italien, 15. - 17. 07. 2005. (Vortrag) |
Brunstein, A., & Krems, J.F.: About boys and girls: Learner strategies in foreign language learning. 46th Annual Meeting of Psychonomic Society in Toronto, ON, 10.- 13.11.2005. (Poster) |
Brunstein, A. & Larranaga, M. P.: Charlie Weasley - She or he? XXVII Annual Conference of the Cognitive Science Society in Stresa, Italy, 21. - 23. 07. 2005. (Poster) |
Naumann, A., Brunstein, A., & Krems, J.F.: DEWEX: A system for designing and conducting web based experiments. Annual Meeting of the Society for Computers in Psychology 2005, in Toronto, Canada, 10. - 11. 11. 2005. (Vortrag) |
Naumann, A., Brunstein, A., Wechsung, I., & Reips, U.-D.: User's mental model: The impact of navigation structure, user intention, and cognitive load on content acquisition. 7th German Online Research Conference 2005, in Zuerich, Switzerland, 22. - 23. 3. 2005. (Vortrag) |
2004 |
Brunstein, A., Krems, J.F.: Suchen leichtgemacht: Orientierungshilfen beim Lernen mit Hypertext. 46.
Tagung experimentell arbeitender Psychologen in Giessen, 04. - 07. 04. 2004. (Vortrag) |
Brunstein, A., & Krems, J.: Helps and Hints for Learning with Web Based Learning Systems: The Role of Instructions. Intelligent Tutoring Systems. 7th International Conference, ITS 2004, in Maceio, Brasilien, 30. 08. - 03. 09. 2004. (Poster) |
Brunstein, A., Naumann, A., & Krems, J. F.: Evaluation eines Lehr-Lern-Systems: Englisch lernen mit der InternetGrammar. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie in Göttingen, 26. - 30. 09. 2004. (Vortrag) |
Brunstein, A., Naumann, A., & Krems, J.F.: Processing Educational Hypertext: Support by Orientational and Navigational Aids. 46.
Ed-Media 2004 in Lugano, Schweiz, 21. - 26. 06. 2004. (Vortrag) |
Brunstein, A., Winkler, T., & Krems, J.F: The Chemnitz LogAnalyser 2.14. A tool for analyzing data out of hypertext navigation experiments. Annual Meeting of the Society for Computers in Psychology 2004, in Minneapolis, USA, 18. 11. 2004. (Vortrag) |
Krems, J.F., Naumann, A., & Brunstein, A.: User oriented presentation of information in the internet. Final conference of the DFG research group “New media in every day life” in Chemnitz, D, 24. - 26. 11. 2004. (Vortrag) |
2003 |
Brunstein, A., Krems, J.F.: Goal specifity and learning from educational hypertext. WWW2003
Conference in Budapest, Hungary, 20. - 24.5.2003.(Vortrag) |
Brunstein, A., Waniek, J., Naumann, A., Krems, J.F.: Aufgabe und Präsentationsformat beim
Lernen mit der InternetGrammar. 9. Fachtagung Pädagigische Psychologie in Bielefeld, 21. - 24. 09.
2003. (Vortrag) Abstract |
Brunstein, A., Waniek, J., Naumann, A., Krems, J.F.: Crashkurs Englisch mit webbasierten Beispielen. 45. Tagung experimentell arbeitender Psychologen in Kiel, 24. - 26. 03. 2003.
(Vortrag) Abstract |
Brunstein, A., Waniek, J., Naumann, A., & Krems, J.F.: Wenn der Weg das Ziel bestimmt - Lernen mit Hypertext. 9. Dresdner Symposium für Psychologie der Arbeit in Dresden, 27.2. - 01.03.2003 (Vortrag) |
Naumann, A., Waniek, J., Brunstein, A., Krems, J.F.: Text comprehension processes and hypertext design. HCI International in Creta, Greece, 22. - 27.6.2003. (Vortrag) |
Naumann, A., Waniek, J., Brunstein, A., Krems, J.F.: Textverstehensprozesse und die Strukturierung von Hypertext. 45. Tagung experimentell arbeitender Psychologen in Kiel, 24. - 26. 03. 2003. (Vortrag) |
2002 |
Brunstein, A., Krems, J.F.: Processing task and analogical transfer. 43rd Annual Meeting of Psychonomic Society in Kansas City, MO, 21.- 24.11.2002. (Poster) Abstract |
Brunstein, A., Waniek, J., Naumann, A., Krems, J.F.:Learning grammar with adaptive hypertexts:
Reading or searching? 2nd International Conference on Adaptive Hypermedia and Adaptive Web-based
Systems in Malaga, Spain, 29. - 31.05.2002. (Vortrag) Abstract |
Brunstein, A., Waniek, J., Naumann, A., Krems, J.F.: Parameter für die Informationsverarbeitung
in Hypertext. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie in Berlin, 22. - 26.09.2002.
(Vortrag) Abstract |
Brunstein, A., Naumann, A., Waniek, J., Krems, J.F.: Wissenserwerb mit Hypertext. 44.
Tagung experimentell arbeitender Psychologen in Chemnitz, 25. - 27. 03. 2002. (Vortrag) Abstract |
Naumann, A., Waniek, J., Brunstein, A., Krems, J.F.: Nutzerverhalten und Wissenserwerb am
Beispiel eines WWW-basierten Lehr-Lernsystems. GOR (German Online Research Konferenz) in Hohenheim, 10.
- 11. 10. 2002. (Poster) |
Waniek, J., Naumann, A., Brunstein, A., Krems, J.F.: Komplexität und Kohärenz von
Hypertextstrukturen. GOR (German Online Research Konferenz) in Hohenheim, 10. - 11. 10. 2002.
(Vortrag) |
Waniek, J., Brunstein, A., Naumann, A., Krems, J.F.: Lernen mit Hypertext: Suchen oder
Lesen? Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie in Berlin, 22. - 26.09.2002.
(Vortrag) Abstract |
Waniek, J., Naumann, A., Brunstein, A., Krems, J.F.: Verstehen von kausalen und zeitlichen
Zusammenhängen in Geschichtstexten. 44. Tagung experimentell arbeitender Psychologen in Chemnitz,
25. - 27. 03. 2002. (Vortrag) |
2001 |
Brunstein, A.: Multiple visuelle Analogien 44. Tagung experimentell arbeitender Psychologen in
Regensburg,09. - 11.04.2001. (Vortrag) Abstract |
Brunstein, A.: Transfer has many faces. KogWis 2001 in Leipzig, 25. - 28.09.2001. (Poster) Abstract |
Brunstein, A., Naumann, A., Waniek, J., Krems. J.F.: Wissenserwerb aus distribuierten WWW-basierten
Informationsbeständen. Tagung Neue Medien im Alltag in Chemnitz, 02. - 03.11. 2001. |
Brunstein, A., Krems, J.F., Naumann, A., Waniek, J.: Wissenserwerb aus Hypertextsystemen. 2.
Tagung der Fachgruppe Medienpsychologie in Landau, 09. - 11. 09. 2001. (Poster) Abstract |
1999 |
Nachtigall, A.: Bildhafte Analogien II. Grk in Freiburg. (Vortrag) |
Nachtigall, A.: Ein Auto ist doch kein Mensch!!! GrkK in Hamburg. (Vortrag) Abstract
|
Nachtigall, A.: Einfluss der visuellen Oberfläche auf bildhafte Analogien. 41. Tagung
experimentell arbeitender Psychologen in Leipzig, 28.03. - 01.04.1999. (Vortrag) Abstract |
Nachtigall, A.: Zum Einfluss der visuellen Oberfläche bei bildhaften Analogien. KogWis99 in
Bielefeld, 28.09. - 1.10.1999. (Poster) Abstract |
1998 |
Nachtigall, A.: Bildhafte Analogien. Grk in Saarbrücken. (Vortrag) |
Nachtigall, A.: Viereckige Aufgaben & dreieckige Analogien. GrkK in Hamburg.
(Vortrag) |
Nachtigall, A.: Visual Analogies. Summer School in Cognitive Science in Sofia, Bulgarien.
(Vortrag) |
1997 |
Nachtigall, A.: Analoger Transfer von schematischen Abbildungen auf verbal gestellte
Probleme. GrkK in Hamburg. (Vortag) |
Nachtigall, A.: Visual Analogical Reasoning. Lund-Exchange in Hamburg. (Vortrag) Abstract |
Nachtigall, A.: Visuelles analoges Schließen. GrkK in Hamburg. (Vortrag) |